Forrást keresnek a buszjárathoz
A NIF Zrt. a minisztériumhoz fordult a Vágóhíd utcai aluljáró ügyében
2018-08-10

A lakossági, önkormányzati és hatósági nyomás hatására a vasútfelújítás beruházója, a NIF Zrt. megtette az első lépéseket, hogy egy buszjárat indulhasson a Vágóhíd utcai aluljáró lezárása miatt kialakult közlekedési káosz enyhítésére. 

A cég lapunkkal közölte, megkeresi a projekt megvalósítását finanszírozó minisztériumot a buszjáratindítás elszámolhatóságával, forrásbiztosításával kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy pénzt kérnek a körjáratra, és arról is tárgyalnak majd, hogy ezt az összeget el lehet-e számolni a projekt részeként. Mint arról korábban beszámoltunk, a Budapest Közút Zrt. mint forgalomtechnikai hozzájárulásra jogosult szakhatóság, módosító hozzájárulást küldött a vállalkozónak a kérdéses aluljáró építésével kapcsolatban. A NIF Zrt-től ebben azt kérte, hogy biztosítson egy buszjáratot a Vágóhíd utcai aluljáró lezárása miatt kialakult állapotok rendezésére. A NIF Zrt. azonban leszögezte: a jelzett módosító hozzájárulás nem változtat a jogerős, hatályban levő építési engedélyen, amelyet Budapest Főváros Kormányhivatala mint jogosult hatóság állított ki. Ennek ellenére és az ügy minden igényt kielégítő rendezése miatt megkeresik a szaktárcát egy buszjárat elindítása érdekében.

A Városházi Híradó előző lapszámában közöltük azt is, hogy súlyos baleset történt nemrég: a térségben elgázoltak egy férfit, aki szabálytalanul akart átkelni a síneken. Vélhetően a bajhoz az is hozzájárulhatott, hogy a vasútfelújítás miatt lezárták a Vágóhíd utcai aluljárót, ellehetetlenítve a közlekedést a sínek két oldala, vagyis a Gyár utca és a Nagytétényi út között. A gyalogosok számára kijelölt útvonal jelentősen hosszabb lett, ráadásul olyan ipari területen megy át, ahol nem mindenhol van járda és közvilágítás. Ilyen körülmények között kénytelenek közlekedni a helyiek, a térségben dolgozók, valamint egy ifjúsági kollégium lakói. Erről szólva a NIF Zrt. kijelentette: megkeresték a kivitelezést felügyelő mérnököt, a kivitelezést végző vállalkozót és az illetékes rendőrkapitányságot. A tőlük kapott információk szerint a baleset nem a munkaterületen történt a lezárás miatt. A katasztrófavédelemtől az önkormányzat azonban olyan tájékoztatást kapott, hogy a Háros vasútállomásnál valóban történt egy súlyos baleset a közelmúltban. Egyébként is az elmúlt években nyolc gázolás volt ebben a térségben.

Mint megírtuk, a NIF Zrt. arra hivatkozott, hogy nincs pénze egy buszjárat elindítására a projektre kapott európai uniós támogatásból, és az önkormányzat is csak utólag jelezte a problémát, korábban áldását adta az aluljáró lezárásához, és a gyalogos kerülőút kijelöléséhez. 

A MÁV ennél különösebb érveket sorakoztatott fel. Közölték, nekik csak a kimaradó vonatjáratokat kell pótolni más járművekkel, az aluljáróban pedig soha nem közlekedett vonat.

Az ugyan tény, hogy az alternatív közlekedés biztosítása nem a MÁV feladata egy aluljáró lezárása esetén, de az önkormányzat szerint a NIF, vagyis a beruházó érvei több ponton is sántítanak. Egyrészt volt már precedens arra, hogy külön buszjáratot indítottak a vasútfejlesztés miatt a környéken élők közlekedésének megkönnyítésére. Éppen a közelben, Nagytétény határában, a Növény utcai aluljáró lezárása után sikerült ezt elérni a NIF-nél. Akkoriban nem hivatkoztak arra, hogy erre nincs keret az unió által nyújtott forrásokból.

Az sem teljesen igaz, hogy az önkormányzat csak utólag jelezte volna a problémát. Karsay Ferenc, Budafok-Tétény polgármestere lapunknak elmondta: az önkormányzat még az építkezés megkezdése előtt a gyalogos és a kerékpáros közlekedés zavartalan biztosítását kérte, a jelenlegi helyzetben azonban ez enyhén szólva sem zavartalan. Amikor pedig kijelölték a gyalogutat, a kerület rögtön jelezte, hogy az nem megfelelő, és az érintett Gyár utcai vállalkozások több száz aláírást gyűjtve szintén felhívták a figyelmet a problémára. Az aláírásokat megküldték a NIF-nek is.

(VH)

Kapcsolódó képgaléria: