Hírek
Legfrissebb hírek
- 03-05 Változás a Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendjében
- 03-05 Miklósa Erika, Balázs János és Horváth István közös koncertje a Cziffra György-emlékév programjában
- 03-04 Bezárják az üzleteket és az iskolákat
- 03-03 Lakossági szavazás a falfestményekről
- 03-01 Megújulás a nagytétényi sportpályán
Cimkék
Városházi Híradó Budafok-Tétény Publikus Közlemény Tájékoztató Városfejlesztés Program Sport Közlekedés Kultúra Koronavírus tájékoztató Megemlékezés Felhívás Környezetvédelem Promontor TV Oktatás Budapest Bornegyede Pályázat Elismerés Ünnep Fesztivál Közélet Civil élet Egészség Videó Gyász Kiállítás Borfesztivál EU projekt Testületi ülés Kék hírek Stratégiai partner Interjú Összefogás Hagyományőrzés Pincejárat Pályázatok Helytörténet Évforduló Bornegyed Csatornázás Rendőrség Ünnepség Családbarát hely Hitélet Közösségre kapcsolva Jótékonyság Esélyegyenlőség Tájékoztatás Előadás Kerület napja Egészségügy Koncert Egyesített Óvoda Társadalmi egyeztetés Siker Programok Stratégiai partnerek Rendőrségi felhívás Meghívó Szavazás Közbiztonság Civil összefogás Köszöntés Választás Állás Nemzeti összefogás Bornegyed magazin Advent Lakossági fórum Család Vállalkozás Kegyelet Nekrológ Projekt területek Életmód Adomány Természetvédelem Köszöntő Riasztás Fővárosi Közgyűlés Lomtalanítás Klíma Tűzeset Könyvbemutató Közösségi tervezés Testvérvárosok Ajándékozás Budapest Felmérés Közössgre kapcsolva Budapesti olimpia Lakossági felhívás Mulatság Civil kurázsi autó Suli-Vár Beszámoló Támogatás Egyeztetés Helyzetjelentés Nyilatkozat Álláspont Aláírásgyűjtés Játék Víz világnapja Honatya Népszavazás Helyreigazítás Tisztelet Állatok Világnapja Avent Információ PortréAz 1-es villamos vonalának meghosszabbítása által létrejön az összeköttetés az Etele téri végállomáson az 1-es villamos, a vasút, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró és a budai fonódó hálózat 19-es és 49-es villamosjárata között. Az 1-es vonal meghosszabbításának köszönhetően az Etele téri csomópont hatékonyan összekapcsolódik majd Kelenfölddel és Dél-Pesttel, valamint az agglomerációból érkezőknek gyorsabb eljutási lehetőséget biztosít a város ezen részei felé, továbbá a környéken lakóknak a belváros felé.
Az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig tartó meghosszabbítása az utolsó fázisához ért, így tervezetten 2019 júliusában megindul a villamosforgalom az új szakaszon. Budapest egyik leghosszabb és legfontosabb villamosvonalának fejlesztése a közösségi közlekedés és a fenntartható közlekedési módok fejlesztésében elkötelezett Fővárosi Önkormányzat beruházásaként jöhetett létre.
Eddig megvalósult feladatok
A beruházás keretében eddig elkészült a teljes vágányépítés a Fehérvári úttól az Etele térig, a peronok burkolata ( Bikás park, Bártfai utca, végállomás), a perontetők szerkezete, megépült az útpálya és a vágány közötti szegély és gömbsüvegsor. Elkészültek az Etele téri végállomás vágánykapcsolatai is. Az útépítési munkákkal végeztek az Etele úton.
Átépült az Etele út 17-49. előtti tér, illetve az Etele park, ahol új sétányok létesültek, elkészült egy rendezvénytér vízijátékkal, valamint a zöldfelület is megújult.. Elültették az összes fát és cserjét, a kerületi fapótlásokat is elvégezték, így a kerület egésze is zöldebbé vált. Ezt szolgálják a XI. kerületi Önkormányzat Tétényi út környéki és az Etele út északi oldalán a Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódó park- és játszótér fejlesztései is.
A Hengermalom út és a Fehérvári út csomópontjában megépült egy föld alá süllyesztett áramátalakító, ami a középfeszültségű hálózatról képes táplálni az új villamosszakaszt, illetve esetleges üzemkiesések esetén a Fehérvári úti villamos forgalmának energiaellátását is át tudja vállalni, így biztosítva a nagyobb üzemeltetési biztonságot a dél-budai villamoshálózat egészére.
Hátralévő feladatok a villamosforgalom 2019. júliusi elindulásáig tartó időszakban
Az útépítési munkák részeként, a burkolati jelek felfestésének befejezése május közepére várható. Ettől az időponttól a gépjárművel közlekedők ismét mindkét irányban használhatják az Etele utat a Fehérvári út és a Somogyi út közötti szakaszon. A jelenleg módosított útvonalon közlekedő buszok is az eredeti nyomvonalukon közlekednek majd.
A vágányzóna füvesítése, az üzemeltetési költségek optimalizálása érdekében, 2019 májusában fejeződik be.
A peronok könnyen mozdítható és elektromos berendezéseit, valamint a felsővezetékhálózat munkavezetékeit – vagyonvédelmi okokból – csak közvetlenül az utas nélküli próbajáratok és üzemi próbák (feszültség ellenőrzése) megkezdése előtt helyezik ki, tervezetten májusban és júniusban.
Az utas nélküli próbajáratok tervezetten 2019. júniusban indulnak, ezek sikeressége és a járművezetők oktatásának megtörténte után előre láthatóan 2019. július közepén indul a villamosforgalom az új szakaszon.
A villamosforgalom elindulását követően a végállomás térségén kívül a közúti forgalom korlátozására nem kell számítani.
A beruházás eredetileg tervezett befejezési határidejének, így a vállalkozási szerződésnek a módosítása vált szükségessé, mivel a korábban tervezett végállomási kiszolgáló/forgalomirányító építmény kialakítására, időközbeni jogszabályváltozás miatt, nem kerülhet sor. Az egyeztetések eredményeként az új épületet a villamosvágányok végében helyezik majd el. A kapcsolódó tervezési és engedélyeztetési feladatok időigénye miatt az épület 2019 novemberére készül el, ez azonban az utasforgalmat és a villamos közlekedést nem befolyásolja.
A villamosvonal fejlesztése a folyamatban lévő villamos járműbeszerzéssel összhangban valósul meg: a tervek szerint 2019 végéig a CAF leszállítja azt az öt darab vadonatúj, 56 méteres, alacsonypadlós, légkondicionált, az 1-es villamos vonalán már közlekedő CAF URBOS 3/9 típussal megegyező villamosszerelvényt, amelyek tovább emelik majd az utazás színvonalát, és hétköznap csúcsidőben is jelentősen javítják a fővárosban közlekedő alacsonypadlós, korszerű villamosok arányát.
Az új villamosszakasz megvalósításával összhangban, a térség fejlesztésének részeként megújul a Fehérvári út a Hamzsabégi út – Lecke utca és a Csurgói út – Kondorosi út között: Új burkolatot kap az úttest és a járda is, mindkét irányban kerékpársávot alakítanak ki, továbbá új jelzőlámpás csomópont létesül az Ulászló utcánál. Az 1-es villamos és a Fehérvári úton közlekedő villamosok közötti kedvezőbb átszállási kapcsolat biztosítása érdekében az Etele út/Fehérvári úti megálló – peronon belül – 28 m-rel közelebb kerül a Hengermalom úthoz. A munkálatok tervezetten június végére fejeződnek be.
A Tarlós István főpolgármester vezette Fővárosi Önkormányzat továbbra is elkötelezettje a budapesti közlekedési fejlesztéseknek, a kötöttpályás és közúthálózat, valamint a járműpark folyamatos megújításának, a kapcsolódó, egymást erősítő beruházások összehangolt megvalósításának, a komplex szemléletű városfejlesztésnek, ahogy ezt az idei évben befejeződő újbudai fejlesztések is mutatják.
Az 1-es villamos meghosszabbított szakaszának átadásával párhuzamosan életbe lépő közlekedési változásokról a BKK társadalmi egyeztetést indított. Az 1-es villamosvonal meghosszabbításának jelentőségéről bővebben a BKK korábbi közleményében olvashatnak.
Az „1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (IKOP-3.1.0-15-2016-00007)” projekt a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 8 milliárd forinttal támogatja. A beruházás kivitelezési költsége nettó 8.656.163.879 forint.
(Budapesti Közlekedési Központ)
Kép forrása: https://bkk.hu/2019/05/nyaron-indulhat-forgalom-az-1-es-villamos-kelenfold-vasutallomasig-meghosszabbitott-szakaszan/